Datum:
30 June 2022
Uur: 09:30 - 12:30
Prijs: €750
Thema: Digital Services
Aangeboden door: Agoria
Vier workshops waarin we in kleine groepen inzoomen op de ervaringen, inzichten en best practices van organisaties met gelijkaardige uitdagingen. Lees meer
Corporate social responsibility (CSR), het wordt de komende jaren alleen maar belangrijker. Wereldwijd neemt de aandacht voor sociale onderwerpen toe: klimaatverandering, sociale ongelijkheid, inclusie,... Men kan er niet meer omheen. Steeds meer bedrijven integreren duurzaamheid in hun business model waarbij ze niet alleen verantwoordelijkheid nemen voor hun impact op de samenleving, maar ook toegevoegde waarde creëren.
Stel uzelf de vraag: wat betekent corporate social responsibility voor u? Hoe wil u met CSR aan de slag? Via het lerend netwerk CSR Connect wil Agoria startende bedrijven begeleiden bij het opstellen van een duurzaamheidsstrategie. Tijdens het traject wisselen deelnemende bedrijven kennis uit en vinden ze oplossingen voor gedeelde uitdagingen. Ze worden daarbij ondersteund door de experten van Greenfish.
Het traject bestaat uit 4 workshops die de noodzakelijke stappen doorloopt: van visie tot rapportage.
Workshop 1 INPUT (donderdag 30 juni 2022)
Interne en externe analyse
Allereerst moet worden vastgelegd wat duurzaamheid betekent voor de organisatie. Het doel van de eerste workshop is een duurzaamheidsvisie te formuleren op maat van het bedrijf. Deze visie vormt het uitgangspunt voor het duurzaamheidsbeleid.
Doel
Kennismaking en maturiteitstoets
Inzicht krijgen in duurzaamheid en de oorsprong ervan (CSR vs ESG)
Duurzaamheidstrends en het belang voor de technologiesector
Bepalen van een visie voor de organisatie
Output
Goed begrip van de voordelen van duurzaamheid voor een bedrijf
Duurzaamheidsvisie voor de organisatie
Opbouw
Wat is duurzaamheid?
Duurzaamheid en het belang voor de technologiesector (externe analyse)?
Waarom moet je als bedrijf belang hechten aan duurzaamheid (maturiteitstoets-interne analyse)? + oefeningen
Workshop 2 FOCUS (dinsdag 13 september 2022)
Stakeholder- en materialiteitsanalyse
Vervolgens is het belangrijk om mogelijk negatieve impact van producten en diensten op te sporen, te voorkomen en te verminderen en zoveel mogelijk gedeelde waarde te creëren voor alle stakeholders. Het identificeren van thema’s die relevant zijn voor de organisatie in het kader van CSR maakt deel uit van deze workshop, alsook het belang van het betrekken van stakeholders bij het proces. Hieraan zijn verschillende voordelen verbonden: creëren van draagvlak, mogelijke belangenconflicten ondervangen, voorkomen van klachten en geschillen,… Tijdens deze workshop leggen we uit hoe een materialiteitsanalyse werkt en reflecteren we op de materialiteitsanalyse uitgevoerd door Agoria.
Doel
Bepalen van de stakeholders van de organisatie
Inzicht krijgen in welk belang deze hebben bij de organisatie en welke impact ze kunnen hebben op de organisatie.
Bepalen van duurzaamheidsthema’s op basis van Agoria’s materiële aspecten.
Output
Opstellen van lijst met stakeholders van de organisatie met categorisering op basis van belang en impact.
Vijf of zes thema’s waarbinnen het duurzaamheidsbeleid van de organisatie zal worden uitgewerkt op basis van sectorthema’s.
Opbouw
Terugkoppeling Workshop 1 - INPUT
Stakeholders (Wat zijn stakeholders? Waarom stakeholders betrekken? Welke zijn de stakeholders van de organisatie?) + oefeningen
Duurzaamheidsthema’s (Hoe creëer je een longlist en short list?)
Materialiteitsanalyse (Wat is een materialiteitsanalyse?) + oefeningen
Workshop 3 PLAN (dinsdag 11 oktober 2022)
Duurzaamheidsacties en indicatoren
De volgende stap is het bepalen van concrete acties binnen de gekozen thema’s. Om na te gaan of de gekozen duurzaamheidsacties de nodige impact zullen realiseren, wordt er gewerkt met indicatoren/maatstaven. In deze workshop gaan we aan de slag om aan de geselecteerde acties een aantal indicatoren te koppelen.
Doel
Lijst opstellen van de concrete acties rond de gekozen duurzaamheidsthema’s.
Inzicht krijgen in het verschil tussen KPI’s en gewone indicatoren/ maatstaven.
Een eerste aanzet geven tot de vaststelling van de indicatoren van de organisatie.
Output
Een lijst met circa twintig mogelijke acties die passen binnen de vijf gekozen duurzaamheidsthema’s.
Een eerste set indicatoren die gekoppeld zijn aan de gekozen acties.
Opbouw
Terugkoppeling Workshop 2 - FOCUS
Brainstorm duurzaamheidsinitiatieven per thema
Wat zijn indicatoren?
Bepalen van indicatoren voor de organisatie
Workshop 4 IMPLEMENTATIE (dinsdag 22 november 2022)
Roadmap en rapporteren
Niet alle acties bepaald in de vorige workshop vergen even veel inspanning, financiële middelen of realiseren dezelfde impact. In deze workshop gaan we de verschillende acties rangschikken op basis van inspanning-impact. Op basis van deze prioritering kan vervolgens een projectplanning worden opgemaakt, waarin de geselecteerde acties in volgorde van uitvoering worden gerangschikt en er een concrete timing wordt vastgesteld. Tenslotte leggen we kort uit wat rapporteren inhoudt en hoe men daar mee aan de slag kan.
Doel
Ordenen van de geselecteerde acties in een korte- en lange-termijnplanning
Opmaken van een concrete tijdlijn waarin de timing van de geselecteerde acties is opgenomen.
Verwerven van inzicht in hoe men acties kan rapporteren
Output
Roadmap / tijdslijn
Hoe te rapporteren?
Opbouw
Terugkoppeling Workshop 3 - PLAN
Prioritering (Inspanning/Impact)
Rapporteren
Technologiefederatie Agoria telt meer dan 2000 lidbedrijven en is er voor iedereen die door technologie geïnspireerd is.