Digitalisering: hoe u zelf disruptie kan veroorzaken in uw industriële sector?

26 April 2022

Disruptie komt niet voor in uw industrie, denkt u? Dat dachten de banken en videotheken van weleer ook. Tot de disruptie plots toch plaatsvond. Hoe spot u waar disruptie kan gebeuren in uw communicatie met de eindgebruiker? En hoe zorgt u vervolgens zélf voor die disruptie? Dewi Van De Vyver, CEO van Flow Pilots, vertelt het u tijdens haar What’s Up What’s Next-videopresentatie.

Volgens een studie van Harvard Business Review biedt de digitale transformatie van de industrie nog enorm veel groeipotentieel op twee vlakken. Enerzijds het opnemen van machines in een IIoT, om data te vergaren, te analyseren en zo processen te verbeteren. Anderzijds: het intensifiëren van de communicatie tussen uzelf als bedrijf en uw klant, intern of extern.

“Vele industriële bedrijven vragen zich echter af waarom zij de communicatie met hun klanten moeten stroomlijnen”, aldus Dewi Van De Vyver. “Ze menen immers een uniek product aan te bieden, met een unieke waardepropositie. Maar ook banken dachten in 2015 dat niemand disruptie zou veroorzaken in hun sector. Iedereen haalde geld af aan de automaat en regelde zijn bankzaken fysiek in het bankkantoor. Toch niet onderweg of vanuit de luie zetel?”

Het kan ook uw sector overkomen. Het komt het er dus op aan zelf na te denken hoe u vandaag met de eindgebruikers in interactie treedt en hoe dit in de toekomst anders/beter kan verlopen. Waar kan disruptie plaatsvinden, en hoe brengt u die zelf teweeg?

Neem alle cognitieve effort weg

Cruciaal om te weten, is dat uw eindgebruiker altijd lui is. Vraag u dus af hoe uw klant makkelijker of sneller uw product of dienst kan genieten, met minder cognitieve effort, dankzij nieuwe technologieën. “Door predictive maintenance moet uw klant zich bijvoorbeeld niet meer afvragen wanneer hij een machine moet laten onderhouden, of het vervangstuk beschikbaar zal zijn … Heel die chain van cognitieve effort neemt u weg.” Het probleem was al opgelost voor het zich aanbood.

Tegelijk dient u te denken vanuit de context waarin uw klanten een beroep op u willen doen. Wanneer hebben ze jou nodig? En welke oplossing moet u bieden om aan de noden van dat moment te voldoen? Misschien wil een klant, terwijl die door de fabriek wandelt, makkelijk een wisselstuk kunnen bestellen? Of meteen de status van het bestelde stuk raadplegen? Vele industriële bedrijven hebben daar nog niet over nagedacht, aldus Dewi Van De Vyver, maar het is heel belangrijk als u morgen wilt overleven. “Want gebruikers zijn vandaag gewend permanent ontzorgd te worden.”

Hoe maakt u hier succesvol werk van?

Wel, het is bijvoorbeeld van zeer groot belang dat u de sweet spot vindt tussen de business, IT en eindgebruikers. Zij moeten samen aan tafel zitten en met elkaar praten over de te bereiken doelstellingen van een innovatie. Anders krijgt u zeker fricties en inefficiënties in de ontwikkeling ervan, merkt Dewi Van De Vyver op.

Bovendien moet u zeker een CTO, CDO of CIO in uw bedrijf introduceren, op het juiste niveau. In vele bedrijven bevinden die zich nog op het verkeerde C-level, terwijl de persoon naast de CEO moet komen te staan.

Klaar om zelf disruptie te veroorzaken?

Laat u verder inspireren door Dewi Van De Vyver, CEO van Flow Pilots. Vul nu uw gegevens in en bekijk haar inspirerende What’s Up What’s Next-keynote, net als de onmisbare videopresentaties van Siemens, Schneider Electric en de bekende basejumper/wingsuitpiloot Cedric Dumont. Pakken niet te missen informatie én inspiratie rond digitalisering, duurzaamheid en Industrie 4.0 + 5.0.

Bekijk nu alle keynotes van What’s Up What’s Next

Meer artikels