Welke uitdagingen én kansen ziet de industrie, na corona?

08 juli 2021

Hoe staat het met onze industriële bedrijven, nu er licht schijnt aan het eind van de coronatunnel? En welke opportuniteiten zien zij? Herman Derache, managing director van Sirris, vroeg het aan vier CEO’s uit evenveel industriële sectoren, die ook elk hun sectorfederatie voorzitten, tijdens What’s up, What’s next.

Cyberhacks

“De grafische sector bestaat uit vele subsectoren, maar allemaal hebben ze één kenmerk gemeen: ze gebruiken allemaal veelvuldig data”, steekt Guy Lauwers, voorzitter van sectorfederatie VIGC, van wal.

“Een drukkerij die morgen futureproof wil zijn, moet namelijk een IT-bedrijf worden, of dat vandaag al zijn. Zeker in het licht van de spectaculaire groei van de web-to-printplatformen, waar data de nieuwe olie zijn. Dataprotectie wordt dus almaar belangrijker. Velen kiezen daarbij resoluut voor SaaS-modellen, wat het probleem extern legt.”

Hoe zit het in de technologische industrie? Trudo Motmans, voorzitter van Agoria Vlaanderen: “Volgens onze studie uit april 2021 blijkt dat 50% van de maakbedrijven niet verwacht de komende jaren gehackt te worden. Dat lijkt me een grove misschatting. Hackers kennen de zwakke punten van oude software en kunnen dus vrij makkelijk binnendringen bij ondernemingen die deze programma’s nog gebruiken. Hackers gaan ook niet noodzakelijk op zoek naar grote data of geheimen. De meesten willen geld. Elke bedrijf, klein en groot, is dus een doelwit. En vele kleintjes maken een groot.”

“Ik pleit er dan ook voor dat ondernemingen op bedrijfsniveau, ondersteund door externe specialisten, goed nadenken over wat er gebeurt wanneer hun oudere software stilvalt, hoe ze de continuïteit kunnen verzekeren en wat ze, op grond van die risicoanalyse, van elkaar moeten scheiden met firewalls. Zo zullen ze veel beter beschermd zijn.”

Hebt u dit alles geïmplementeerd, volgens de standaarden voor informatiebeveiliging? “Dan komt het erop aan om het ook allemaal goed te onderhouden. Test de beveiliging regelmatig, volg de updates en zorg, samen met alle medewerkers, voor een robuuste omgeving. Zo hebt u ook een goede basis voor het internet of things van morgen.”

Artificiële intelligentie

Sommige bedrijven zien al de opportuniteiten die artificiële intelligentie biedt, maar velen nog niet. In hoeverre is AI al geïmplementeerd in de voedingssector? Geert Vermeersch, voorzitter van Fevia Vlaanderen: “Het is niet evident om kunstmatige intelligentie naar de concrete context van een voedingsbedrijf te vertalen.”

Nochtans is de federatie overtuigd van het potentieel van AI. “Neem nu onze strijd tegen voedselverspilling. Vandaag verspillen we 3,6 miljoen ton voedsel per jaar in België. Dankzij artificiële intelligentie en slimme algoritmes kunnen we onze voedingsproductie beter afstemmen op de vraag, om die verspilling te verminderen.”

Ook in de grafische sector beweegt artificiële intelligentie. Guy Lauwers: “In alle bescheidenheid staan we daar vrij ver in. Volgens mij is vandaag in de meeste drukkerijen, op alle niveaus van het productieproces, AI aan het werk. In de prepress, in de centrale sturing naar persen … Het bekendste voorbeeld is misschien wel dat van catalogi, brochures en reclamefolders die volledig gepersonaliseerde content bevatten, op basis van AI. Dat bespaart ook onnodig drukwerk.”

Groene transitie

De strijd tegen voedselverspilling, minder onnodig drukwerk … Het brengt ons naadloos bij een derde uitdaging: de transitie naar duurzaamheid. Hoe kijkt de hout-, meubel- en textielindustrie naar de uitdagingen daarvan?

Francis Verstraete, voorzitter van sectorfederatie Fedustria: “Het verschil met de digitalisering is dat er hier echt geen weg terug is. We voelen hoe de regelgeving overvloeit van Europa naar de regering en de bedrijven. We gaan van een lineaire naar een circulaire economie. De uitdaging is daarbij groot, we moeten er nu echt werk van maken.”

Niet alle activiteiten die Fedustria vertegenwoordigt, vallen even makkelijk circulair te maken. “Hout valt veel makkelijker in een circulaire economie in te schakelen, dan bijvoorbeeld bepaalde textiel. Als we in de toekomst producten ontwerpen, zullen we eerst moeten kijken welke grondstoffen we gebruiken, op welke manier we die innen en hoe we daarmee een product met toekomst op de markt kunnen brengen.”

“We moeten onze producten duurzaam maken, volgens wet- en regelgeving, maar ook de nodige competenties daartoe in huis hebben. Gelukkig hebben we binnen Fedustria twee onderzoekscentra, die onze kmo’s de nodige steun kunnen bieden. Tegelijk mogen we onze innovatie en creativiteit niet verliezen, én moet onze productiviteit omhoog.”

Hoe kijkt de technologische industrie naar de Green Deal? Trudo Motmans van Agoria Vlaanderen: “Kijk bijvoorbeeld naar de luchtvaart, die minder schadelijke stoffen moet uitstoten. Dat vertaalt zich op alle vlakken in de R&D: aandrijving met elektriciteit, biogassen of hybride; nieuwe materialen om vliegtuigen lichter te maken, grotere aerodynamica … Allemaal nieuwe concepten, die vrij snel ontwikkeld moeten worden, want bij de huidige toestellen kunnen we de uitstoot niet veel meer terugdringen.”

“Dit alles onderzoeken en ontwikkelen lukt alleen via innovatie. Bijvoorbeeld door composieten te ontwikkelen die afbreekbaar zijn, of technieken die toelaten om composieten af te breken en opnieuw te gebruiken. Innoveren is dé sleutel, om duurzaamheid echt te realiseren en om het gebruik van schaarse stoffen maximaal te beperken.”

Opportuniteiten

Digitalisering, industrie 4.0 … Het biedt natuurlijk ook opportuniteiten. Hoe kijkt de grafische sector daarnaar? Guy Lauwers: “Als we de nodige middelen hebben, grijpen we ze met beide handen. We zijn op een punt gekomen waarop we heel veel toegevoegde waarde kunnen bieden rondom ons product. Bijvoorbeeld door de processen bij zakelijke klanten te faciliteren, via bestelplatformen voor drukwerk.”

Geert Vermeersch: “Ook in de voedingssector zien we zeer mooie kansen. Toen we onze klanten niet meer fysiek konden bezoeken, hebben bedrijven die snel naar digitale kanalen overschakelden, toch contact met hen kunnen houden, om verder te kopen. Tegelijkertijd is e-commerce aan een snelle opmars bezig, waarvoor u eerst uw interne processen moet digitaliseren. Daarna is e-commerce een fantastische opportuniteit voor export.”

Francis Verstraete van de hout- en textielsector: “Ik zou het wat breder willen opentrekken. In eerste instantie moeten we maken dat we moderne bedrijven hebben. Digitalisering en AI zijn goed, maar als we niet met een modern machinepark starten … Een bedrijf moet eerst een grote rentabiliteit genieten, om de basis te leggen. Daarna kunnen we producten maken gebaseerd op marktkennis, met behulp van AI en digitalisering.”

“Iedereen in een bedrijf zal nog een deel van de vereiste competenties bezitten. De uitdaging bestaat erin hen succesvol te laten samenwerken, om duurzaam producten te ontwikkelen. De complexiteit van die uitdaging is fundamenteel voor onze kmo’s. VLAIO en de overheid moeten zich daarvan bewust zijn en mee nadenken, om onze industrie weer op de kaart te zetten en te houden.”

Meer artikels