Geen gadgets, maar slimme producten met een meerwaarde

09 november 2021

Bij het uitwerken van slimme-productideeën blijkt de technologische kant vaak niet het grootste probleem, het gaat in de eerste plaats over het waarom. Hoe pakt u zo'n slim-productidee in de praktijk aan, om er effectief meerwaarde mee te bieden voor uw klanten?

Er is al een tijdje veel te doen rond 'slimme producten', producten die het leven van hun gebruikers makkelijker maken, met dank aan elektronica en sensoren, een internetconnectie en niet zelden een bijbehorende app. Die evolutie naar slimme producten is wel te begrijpen: elektronica en sensortechnologie werden steeds goedkoper, er zijn massa’s open-source-projecten die je kan gebruiken, cloud is ondertussen een rijk en matuur ecosysteem van bouwblokken en er zijn diverse mogelijkheden om devices van connectiviteit te voorzien, denk maar aan 4G, NB-IOT, ... Dit alles maakt dat, op technisch vlak, het aantal mogelijkheden om een product slim en geconnecteerd te maken quasi onbeperkt lijkt.

Gadget of product met meerwaarde?

Al is er bij deze slimme product-revolutie ook een keerzijde: soms heeft dat 'slimme gedoe' een hoog gadget-gehalte: ja, de meegeleverde mobile app ziet er tof uit, maar wordt een week na installatie door bijna niemand meer gebruikt. Of erger nog: klanten hoeven al die intelligentie en connectiviteit niet, of willen er nauwelijks extra voor betalen, terwijl de productbouwer wel een hele inspanning moet leveren om zijn product slim en geconnecteerd te maken.

Omdat heel wat productbouwers hiermee geconfronteerd worden, werken we bij Sirris al jaren rond 'smart products'. Als er één rode draad is in al onze gesprekken en projecten met klanten, is het dat het technologische vaak niet het grootste probleem is bij het uitwerken van slimme-productideeën. Het gaat in de eerste plaats over het waarom. Waarom zouden we ons product slim en/of geconnecteerd maken? Wie helpen we daarmee? En is die waarde voor de klant voldoende groot om ook effectief een meerprijs te vragen? En wat als we onze eindklant niet kennen, omdat onze producten vandaag verkocht worden via verdelers, integratoren of andere tussenpartijen? Een ding is zeker, het is niet omdat het technologisch mogelijk is, dat we daarom per se ons product slim en/of geconnecteerd moeten maken.

Inspiratie uit de praktijk

Hoe pakt u zo'n slim-productidee nu in de praktijk aan? Hoe kan u ervoor zorgen dat uw slimme product effectief meerwaarde biedt voor w klanten? Die vraag staat centraal tijdens onze workshop 'Werk uw businessidee uit voor een slim product'. Deze workshop is opgebouwd uit twee delen. In het eerste deel bekijken we mogelijke businessideeën en de verschillende motivaties en risico’s die meespelen bij uw keuze. Na de middag reiken we een aantal hulpmiddelen aan die u kunnen helpen bij het uitwerken van uw businessidee voor een slim product. Met onze tips en de invalshoeken van de andere deelnemende bedrijven keert u gewapend terug naar uw bedrijf, om uw smart product-innovatie een versnelling hoger te schakelen.

Meer weten? Neem contact op met Sirris.

Meer artikels